Putera Gunung Tahan PDF/EPUB ã Putera Gunung

Putera Gunung Tahan [PDF / Epub] ★ Putera Gunung Tahan Author Ishak Haji Muhammad – Natus-physiotherapy.co.uk Belulang harimau putihlapik membuka pekungcenuai pengasihmembodohkan modennya manusia serakahsakai Robert Tahan William memberingin bercakap teropong terusburung laju berlauk emas bersayur perakorang Belulang harimau putihlapik membuka pekungcenuai pengasihmembodohkan modennya manusia serakahsakai Robert Tahan William memberingin bercakap teropong terusburung laju berlauk emas bersayur perakorang bunyian Ratu Bongsu perempuan tuaWacana pascakolonial era kolonialWacana MelayuWacana realisme magisjiwa merdeka jiwa bebas tak terjajah.


10 thoughts on “Putera Gunung Tahan

  1. Anis Suhaila Anis Suhaila says:

    Penulisan kemas Tapi bosan preachy dan sudden unbelievable ending Saya sedar yang conservatives akan lebih sukakan novel ini dan Anak Mat Lela Gila but I am personally of a fan of Budak Beca


  2. Bookoo Bookko Bookoo Bookko says:

    Buku ni dibaca sempena bulan kemerdekaan dan Sukan SEAMenurut penulisbuku ini ditulis sebagai alat perjuangan menuntut kemerdekaankeadilan dan menghalau penjajah•Walaupun buku ni ditulis pada tahun 1937situasi dan masalah yang sama masih lagi dihadapi oleh bangsa MelayuPenggunaan pengaruh keturunan untuk mendapatkan kuasabermuka mukamenganiaya sesama sendiri dan makan suap masih lagi merupakan faktor yang menyumbang kepada kekalahan bangsa Melayu kepada penjajahSebenarnya faktor faktor ni dah lama Abdullah Munshi tulis dalam buku Hikayat AbdullahTapi tulahSejarah sentiasa akan berulang jika manusia tidak pernah belajar dari sejarah•Kepada Tuan Robertlain kali dengar kata orang tempatanJangan ikut kepala sendiriBak kata perempuan tua atau lebih dikenali sebagai makMasuk kandang harimau menguakmasuk kandang kambing mengembekKalau pepatah bahasa Inggeris pulakBila pergi ke Rom ikut dan buatlah seperti orang Rom•Ilmu yang ada kat dunia ni macam macamKau dah kenapa Tuan Robertsiap perlekeh ilmu orang Asli Sakai tuDahlah kaum tu siap lantik kau jadi Tok Batin PutihYang paling tak tahansiap nak ajarkan orang agama KristianKan mak dah marahDan itulah permulaan kepada kehidupan malang Tuan Robert sehingga membawa kepada kematiannyaTerlalu memandang rendah pada manusia yang laintamak dan berlagak pandai•Mak mewakili watak seorang bangsa Melayu yang telah dikhianati oleh bangsanya sendiriDitinggalkan sendirian di dalam hutan ketika sedang sakit mahu melahirkan anak dan penderitaan tersebut bertukar menjadi trauma hingga hilang kepercayaan terhadap bangsa sendiriBagi akumak ni seorang yang mengenang budiSetia kepada orang Asli Sakai yang telah menyelamatkannya di hutan 30 tahun yang lampau•Tuan WilliamIngatkan baik sikit dari Tuan Robertrupa rupanya dua kali limaTetap tamaktak mengenang budi dan bajet bagusBritish lah yang baikyang mengajar Melayu menjadi bangsa yang lebih bertamadunYang Melayu pulaktak sedar diriPropaganda penjajah adalahkau punya cara hidup mesti sama macam merekaTinggalkan semua tentang adat resam Melayu dan cara hidup MelayuBarulah dikatakan sebagai bangsa yang moden dan hebat•Buku ni sebenarnya patut dibaca oleh semua budak MelayuHikayat Melayu mahal harga diaAsal usul sesuatu tempat tu bukannya diberi semata mata kerana nama orang yang berjasaMesti ada sejarah di sebalik pemberian nama tempat tuSebagai contohnama Lubuk RakitAda dicerita dalam buku niaku dah tak larat nak tulisMacam panjang pulak kali ni 😁


  3. nazhsahaja nazhsahaja says:

    saya bukanlah orang yang selayaknya untuk beri komentar buku buku klasik masterpiece begini jadi bukakanlah hati fikiran dan lapangkan dada untuk baca ulasan saya yang mungkin tak kena dengan pendapat kalianselayaknya dikata oleh pak sako putera gunung tahan PGT bukan bacaan untuk anak anak kecil bukunya dikarang supaya pembacanya berfikir malah diberi klu bahawa karyanya adalah seputar permasalahan penjajahan yang menghimpit tanah air sekitar tahun tahun sebelum merdeka waktu orang orang inggeris keluar masuk tanah malaya tanpa ada sebarang kegusaran waktu penjajah penjajah eropah menakluki hampir 80 peratus muka bumi Loomba 1998 jadi bila saya hanya baca buku ini sepintas lalu dan selaju mungkin; atas sebab sebab perlu habiskannya untuk dibuat tugasan sekolah saya hanya dapat habisi buku ini dengan bertemankan beribu ribu persoalan yang turut lahir bersama tamatnya buku initak apa itu silap saya jadi untuk menjadi orang yang lebih berfikir saya baca sedikit kertas kertas kerja makalah yang berkaitan dengan PGT lewat makalah yang ada banyak yang mengaitkan buku ini dengan betapa sinisnya pak sako menggambarkan watak William dan Ratu Bongsu dimana watak watak ini memberi gambaran tentang perilaku orang inggeris yang tamak licik dan manis mulutya benar inti yang itu memang jelas sekali kelihatan cuma bagi saya selain sindiran terhadap penjajah PGT juga memberi satu kritikan kepada kepimpinan melayu elit pada zaman tersebut sindiran yang benar sampai ke hati adalah apabila William sendiri menyampaikan kepada Ratu Bongsu bahawa bukan sahaja orang barat yang gemar berhibur dan bergaul campur sesama lelaki dan perempuan namun orang melayu juga begitu ini kerana William sendiri pernah pergi berhibur di kelab malam yang telah dibuka oleh orang melayu yang dipanggil kelab 'Penglipur Lara' malah kelab itu sendiri dibuka oleh Tuan Haji Adam seorang hartawan elitis yang merasakan menggunakan hartanahnya untuk membuka sebuah sekolah agama adalah sesuatu yang tidak menguntungkan lalu sebuah kelab hiburan dibuka kerana lebih mendapat banyak manfaat kepadanya golongan elitis tamak harta sehingga melupakan kebajikan kaum sendiri yang lebih memerlukan adalah perkara yang norma bukan sahaja pada zaman itu malah boleh dilihat sekarang watak elitis yang selalu tunduk dibawah telunjuk barat juga ditonjolkan sistem pada masa tersebut adalah seperti sistem hieraki di mana piramid teratas adalah golongan penjajah dibawahnya golongan pembesar elitis yang seperti lembu dicucuk hidung dibawah telunjuk british tapi pada masa yang sama taksub mengejar pangkat kuasa dan wang ringgit dan golongan yang terbawah adalah rakyat biasa yang paling tersepit kerana bukan sahaja tanah airnya dikais orang luar namun juga hidup dalam kemiskinan dan kekurangan lemah dihimpit pemerintah atasan seperti semut dihimpit kawanan gajah sindiran pak sako terhadap golongan bangsawan elitis ini dengan menggambarkan mereka sanggup bergadai tanah asalkan diberikan gelaran yang panjang panjang dan dianugerahkan kerajaan dengan bintang kebesaran berpuluh puluh butircuma watak Ratu Bongsu sahaja yang 'diputihkan' bagi memberi gambaran bahawa walaupun pemimpin elit melayu ramai yang memakan anak bangsa sendiri namun masih ada segelintir golongan ini yang masih punya kesedaran dan kualiti yang baik sebagai pemerintah tapi perlu juga diingat di akhir cerita adegan Ratu Bongsu melamar Mem William seakan dibiar tergantung ada sesetengah pendapat menyatakan tindakan Ratu Bongsu melamar Mem Willian adalah sebagai tanda kemulian hati raja tersebut terhadap balu musuh yang pernah menghianatinya tapi tidakkah itu juga membawa maksud yang lain yang menggambarkan sikip para elitis yang mudah sekali terlupa akan sejarah lama kerana mudah tergoda dengan kecantikan wanita kerana digambarkan dalam buku bahawa Mem William mempunyai rupa paras yang elok dan Ratu Bongsu menyimpan rasa cinta berahi padanya meskipun hanya bertemu beberapa kali walhal bijak pandai selalu berkata manusia selalu melupakan sejarah namun sejarah tidak pernah melupakan manusia tindakan Ratu Bongsu memperisterikan Mem William boleh menjadi satu kesilapan pemimpin yang lebih mementingkan cinta pada wanita tanpa sedar cinta tersebut akhirnya boleh membuat sebuah negara huru hara kerana penangan kuasa wanita ini disebut sendiri pak sako dalam PGT;'iaitu perkhabaran menyatakan bahawa Ratu Bongsu telah jatuh asyik kepadanya Sungguhpun boleh dikatakan dia belum kenal betul dengan Ratu Bongsu tetapi mengetahui dia bahawa Ratu Bongsu itulah yang menjadi ketua penduduk penduduk di mercu Gunung Tahan dan penjaga hutan rimba yang luas serta khazanah khazanah yang banyak di dalamnya pada fikirannya sekiranya betul perkhabaran yang disampaikan oleh perempuan perempuan pada petang itu maka adalah peluang baginya hendak menjayakan tujuan asal suaminya dan dia sedar bahawa perempuan adalah suatu kuasa yang amat berguna lagi kuat di dalam muslihat yang seumpama itu'ya pak sako benar sekali disebalik kata katanya bahawa PGT bukan bacaan anak anak kecil beliau sebenarnya lebih merujuk kepada pembaca yang mempunyai fikiran seperti anak anak kecil terbitnya buku ini pada zaman inggeris masih berkuasa dan rakyat tempatan tidak mampu bersuara menjadikan karya ini sangat berlapis lapis dan penuh satira mungkin disebaliknya lebih daripada sindiran kepada penjajah dan golongan elit who knows


  4. ainunsailah ainunsailah says:

    Sudah lama teringin baca buku ni Bagaimana karya yang mampu meniupkan semangat merdeka Tinggi sungguh perlambangan Pak Sako Menyampaikan mesej secara halus memupuk kebencian kepada penjajah Saya masih berfikir Dari kisah Tuan Robert dan Orang Sakai Tuan William dan Orang Bunian Mem William dan Ratu Bongsu Mungkin pembacaan akan lebih bermanfaat bila lebih banyak membaca Sejarah dan memahami realiti zaman tersebut Biar buku terus jadi alat untuk melawan


  5. Naim AlKalantani Naim AlKalantani says:

    Karya yang mudah hadam Sinisisme kepada penjajah


  6. Shuhada Ramli Shuhada Ramli says:

    Padu Sebuah tumbukan padu kepada anak bangsa yang semakin leka dan alpa


  7. Syed Muhammad Danial Syed Muhammad Danial says:

    Cerita yang agak pendek Bahagian yang saya tidak boleh lupa apabila di mana dua orang pegawai British berehat di satu gua di Pahang kemudian keesokan harinya seorang daripada pegawai tersebut diculik oleh orang Sakai Ada nilai nilai nationalisme dan anti kolonial terdapat di dalam beberapa babak di dalam cerita ini


  8. Encik Psychopath Encik Psychopath says:

    Mengisahkan tentang dua pengembara yang meneroka Gunung Tahan untuk dijadikan kayangan baru beserta ganjaran lumayan Namun berakhir dengan tragedi Ironinya kelibat Putera Gunung Tahan tidak kelihatanPak Sako sentiasa tampil dengan keindahan lenggok bahasanya sastera yang bernilai puluhan tahun ini tidak pernah basi seperti yang lainnya Teguran dan nasihatnya sentiasa terselit dalam setiap karyanya


  9. Nazmi Yaakub Nazmi Yaakub says:

    Sebuah novel sastera Malaysia wajib baca Gaya realisme magis sudah awal ada dalam sastera kita seperti watak latar dan mitos yang digunakan oleh Pak Sako dalam Putera Gunung Tahan ini Ia juga menjadi wadah kritikan Pak Sako bukan saja terhadap imperialisme Barat termasuk konsep The White Man Burden bahkan kritikan kepada bangsanya sendiri


  10. Adi Adi says:

    Mati mati selama ni aku sangka cuma kisah dongeng raja raja yang biasa biasa sajaTak sangka langsung ini adalah magic realism


Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *